top of page

Nepsyhäiriöt koulussa: haasteista kukoistukseen positiivisen psykologian avulla

  • Writer: Eevan Kotikoulu
    Eevan Kotikoulu
  • 31.3.
  • 3 min käytetty lukemiseen

Neuropsykiatriset häiriöt eli nepsyhäiriöt ovat neurologisia ja psykiatrisia tiloja, jotka vaikuttavat oppimiseen, käyttäytymiseen ja sosiaalisiin taitoihin. Eevan Kotikoulussa Fuengirolassa olemme sitoutuneet tukemaan jokaista lasta yksilöllisesti – myös heitä, joilla on haasteita keskittymisessä, toiminnanohjauksessa tai vuorovaikutuksessa. Meillä on oma kiintiö erityistä tukea tarvitseville oppilaille, koska uskomme vahvasti, että jokainen ansaitsee kasvaa ja kehittyä omalla tavallaan. Vaikka nepsy-lasten luovuus koettelee meitä toisinaan, palkinto on aina sen arvoinen: näemme, kuinka lapsi puhkeaa kukkaan positiivisen psykologian ja kasvun ajattelumallin avulla.

Oma polkuni nepsyoppijoiden parissa

Olen teologian maisteri, ja kokemukseni opetustyöstä on muotoutunut vahvasti aikuislukion sekä Steiner-koulun nuorten parissa. Olen opettanut psykologiaa, filosofiaa, etiikkaa ja katsomusaineita. Työni varrella olen yhä selkeämmin huomannut, miten moni oppilas tarvitsee erityistä tukea eri kehitysvaiheissa, etenkin silloin, kun oppimis- ja keskittymisvaikeudet haittaavat koulunkäyntiä. Kohtaamiset nepsy-lasten kanssa ovat vahvistaneet haluani ymmärtää heidän erityistarpeitaan syvemmin. Tätä polkua pitkin olen päätynyt hyödyntämään neuropsykiatrista osaamistani Eevan Kotikoulussa – ja jakamaan arjen oivalluksia sekä ammatillista tietotaitoani eteenpäin.

Nepsyhäiriöiden yleisimmät muodot

ADHD

ADHD näkyy usein keskittymisvaikeuksina, ylivireytenä ja impulsiivisuutena. Koulussa tämä voi tarkoittaa jatkuvaa levottomuutta, ohjeiden noudattamisen vaikeutta ja hankaluuksia odottaa omaa vuoroa. On tärkeää muistaa, ettei kyse ole tahallisesta häiriökäyttäytymisestä, vaan oppilaan hermoston erilaisesta toiminnasta.

Autismikirjon häiriö (ASD)

Autismikirjon häiriö vaikuttaa etenkin sosiaalisiin taitoihin ja vuorovaikutukseen. Oppilas voi tarvita rutiineja ja selkeää struktuuria, reagoiden voimakkaasti muutoksiin päivärutiineissa. Ymmärrys ja joustavuus ovat avainasemassa, jotta lapsi pääsee osallistumaan täysipainoisesti koulutyöhön.

Touretten syndrooma

Touretten syndroomassa ilmenee tahdosta riippumattomia motorisia ja äänellisiä nykimisiä eli ticejä. Koulun arjessa tämä voi näkyä toistuvina liikkeinä tai ääntelyinä, jotka saattavat herättää huomiota. Rauhallinen ympäristö ja sensitiivinen suhtautuminen vähentävät stressiä ja tukevat lasta arjen tilanteissa.


Esimerkki arjesta

Meillä oli kerran Eevan Kotikoulussa 8-vuotias poika, jolla oli haasteita sekä ADHD:n kanssa että sosiaalisissa tilanteissa autismin vuoksi. Poikaa ei juurikaan ollut aiemmin kehuttu hänen taidoistaan. Tullessaan kouluumme hän oli niin ujo, ettei hän uskaltanut aluksi edes puhua. Lempeällä kannustuksella ja hänen ainutlaatuisten vahvuuksiensa löytämisellä saavutimme kuitenkin ensimmäisen onnistumisen, kun hän innostui piirtämään banaaneja.

Menin ilman silmälaseja katsomaan pojan piirustusta ja näin paperilla vain haalean keltaisen viivan. Kehuin kuitenkin kovaan ääneen, miten upeita banaaneja hän oli piirtänyt. Siitä päivästä lähtien hän piirsi banaaneja silmät loistaen – joka ainoa päivä. Viimeisenä koulupäivänään hän piirsi taululle jättikokoiset jäähyväisbanaanit, jotka ovat yhä mielessämme muistona hänen kasvustaan. Pieneltä tuntuva teko nosti pojan itsetuntoa valtavasti ja lisäsi hänen motivaatiotaan myös muissa oppiaineissa.


Kokonaisvaltainen hyvinvointi etusijalla

On äärimmäisen tärkeää, että Eevan Kotikoulun henkilökunnalla on riittävästi tietoa nepsyhäiriöistä. Ymmärrys ja varhainen tuki auttavat oppilaita löytämään itselleen sopivat oppimisratkaisut. Moni lapsi hyötyy esimerkiksi lyhyemmistä työskentelyjaksoista, taukojumpasta tai rauhallisesta työskentelytilasta.


Liike ja oppiminen

Lasten luontainen tarve liikkua on usein ristiriidassa pitkien istumajaksojen kanssa. Liikunta lisää hapen saantia aivoihin ja vahvistaa hermoverkkoja, mikä edistää oppimista ja keskittymistä. Tästä syystä järjestämme Eevan Kotikoulussa taukojumppia ja ulkoilua useamman kerran päivässä.

Hyvinvoinnin tukipilarit

  • Uni: Riittävä uni on aivojen huoltoa, jonka aikana opitut asiat jäsentyvät.

  • Ravinto: Monipuolinen ruoka tukee keskittymistä ja jaksamista.

  • Liikunta: Fyysinen aktiivisuus parantaa mielialaa ja edistää oppimista.

  • Motivaatio: Sisäinen motivaatio sytyttää innostuksen oppimiseen ja pitää mielen virkeänä.

Älykkyys on kehittyvä ominaisuus

Kasvun ajattelumallin hengessä näemme älykkyyden ominaisuutena, joka kehittyy harjoittelun ja kannustavan palautteen myötä. Lasta ohjataan asettamaan pieniä tavoitteita ja hyväksymään virheet osana oppimisprosessia. Näin he uskaltavat rohkeammin tarttua haasteisiin ja jatkaa yrittämistä.

Eevan Kotikoulun voima

Positiivinen psykologia keskittyy lapsen vahvuuksiin ja onnistumisiin. Kun lapsi tuntee, että häneen uskotaan, ja hän saa tukea omista lähtökohdistaan, hän ylittää itsensä kerta toisensa jälkeen. Kokonaisvaltainen hyvinvointi on meille ehdoton peruspilari, sillä hyvä olo heijastuu suoraan koulutyöhön – ja tukee lapsen kasvua nepsyhaasteista huolimatta.


Katse tulevaan

Seuraavissa blogikirjoituksissa tulen käsittelemään erityisesti sitä, miksi nepsyhäiriöt ovat yleistyneet ja miten ne linkittyvät oppimisvaikeuksiin. Aion myös avata nepsy-lasten vahvuuksia – niitä nimittäin riittää. Lisäksi syvennyn erilaisiin opetus- ja tukimenetelmiin, jotka auttavat erityislapsia kukoistamaan kouluarjessa. Hyvinvoinnin teemojen, kuten unen, ravinnon, liikunnan ja motivaation, rooli oppimisessa on myös aihe, johon palaan vielä tarkemmin.


Loppusanat

Omassa työssäni olen nähnyt, kuinka oikeanlaisella tuella nepsyhaasteet voivat kääntyä voimavaroiksi. Positiivinen psykologia ja kasvun ajattelumalli antavat välineet, joiden avulla jokainen lapsi voi löytää potentiaalinsa – ja me Eevan Kotikoulun henkilökunta saamme olla mukana todistamassa heidän kukoistustaan.

Toivottavasti tämä blogisarja herättää ajatuksia ja tarjoaa konkreettisia ideoita siihen, miten nepsyoppilaiden haasteet voivat kääntyä vahvuuksiksi. Tervetuloa mukaan Eevan Kotikoulun matkaan kohti yhä parempaa ja innostavampaa koulupäivää jokaiselle lapselle!

bottom of page